Ki építi be a kaput mozgató motort?
A kapuvezérlés beépítése nem a mi feladatunk! Az ajánlatuknak ez a tétel soha nem képezi részét. Ezt csak a félreértések elkerülése érdekében írom. Tudok neked jó szakembert ajánlani erre a feladatra, de Ő tőlünk teljesen független. Felveszi veled a kapcsolatot, megbeszéli azokat az igényeket, amik részedről felmerülhetnek, illetve egyeztet velem is, ha szükséges.
Hogyan alakulnak a méretek?
Én a képen jelölt (a) méretet veszem kiindulási pontnak. A (b) pont jelöli a kerítés alsó összekötőjét, ami végigfut az egész kerítés hosszában. Ez a vonal megjelenik a kapuban is (c). Ehhez a (c) ponthoz fog rögzülni a kaput mozgató motor. A (b) pont az (a) ponttól 100mm távolságra van függőlegesen, a képen látott kerítéskialakítás esetében. Ezt az információt kell megadnod annak a személynek, aki majd beépíti a kaput mozgató egységeket. Ebből a méretből kiindulva, meg tudja mondani neked az (a-d) pont távolságát. A (d) pont az, ahol ki kell állni a vezetékkel, ami a motor elektromos ellátását biztosítja.
Mire kell nagyon figyelni? Egy tipikus hiba! Szenzorok…
A képen (e), (f) jelöléssel van a két szenzor megjelölve. Tipikus hiba, hogy kétszárnyú kapu esetében a szenzort középre (e) építik be. Azért nem szabad középre rakni, mert úgy pont a kapu tengelyébe fog esni, ezáltal a kapu bele fog takarni a szenzor útjába. A két egymással szemben lévő szenzornak az útjában semmi nem lehet, mivel úgy nem tud majd megfelelően működni. A két szenzornak „látnia” kell egymást. Úszó, vagy alsó sínes tolókapu esetében lehet nyugodtan középre rakni, ugyanis a kapuk a kerítés előtt mozognak.
A szenzorok úgy működnek, hogy ha valami az útjukba kerül, „nem látják egymást”, akkor megszakítják a kapu áramellátását, ezáltal meggátolva azt, hogy a kapu nekicsukódjon bárminek is.
Kétszárnyú kapu esetében a szenzort el kell tolni a kapu középtengelyéből, mégpedig a nyitási iránnyal ellentétesen (az utca felé). Annyira kell eltolni, hogy a két egymással szemben levő szenzorba ne takarjon bele a kapu. A szenzor magassága a végleges talajszinttől kb. 400mm. Itt is csak annyi a lényeg, hogy az éppen beálló gépjármű küszöbe alatt ne „lásson” át. Küszöbmagasság felett legyen.
Ne puskázz a képről, mert gigászi hiba van benne! Kapu vezetés bekötés problémák…
- Hol is kezdjem? A képen (a) jól látszik, hogy a vezetéket a szenzorhoz és a motorhoz a zsalukő legszélén vezette be a kőműves. Ezzel hatalmas hibát követett el, mivel nem számolt azzal, hogy nekünk a kapu rögzítéséhez legalább 80mm-t illik a betonba oldalról belefúrni. Ebből következik, hogy fúráskor a képen látott vezetékek útban vannak. Ilyenkor jön a nagy kérdés – „Hogyan oldjuk meg a helyzetet?”
- A másik probléma, hogy a feljebb már említett szenzornak kiépített vezetéket (b) a kapu középvonalába vezette ki. Mivel a képen látott kerítésre kétszárnyú nyíló kapu lesz szerelve, így a szenzor kivezetése a kapu tengelyébe esik, ezáltal a szenzorok „nem látják” majd egymást. A szenzor bekötéseket a kapu nyitási irányával ellentétes irányba el kell tolni.
- Megjegyezném, hogy a alsó (a) bekötést igazán bevihette volna az alapba is, így nem kellet volna ezt a furcsa és igen ocsmány megoldást alkalmazni. És mielőtt azt mondanád – „Majd a térkő eltakarja.” elárulom, hogy nem lesz térkő.
Kiegészítő szenzor kétszárnyú automatizált kapuhoz.
Érdemes kétszárnyú kapuhoz felszereltetni egy kiegészítő szenzorpárt (a) gépkocsid védelme érdekében, amennyiben a kapuhoz közel parkolsz. Ez a két szenzor azt „figyeli”, hogy a kapu nyitási sugarában tartózkodik-e gépjármű. Amennyiben igen (szenzorok nem „látják” egymást), abban az esetben a kapu nem tud becsukódni.
Ezt a kiegészítő szenzort elektromos kapukhoz, akkor ajánlom, ha a gépkocsibehajtód rövid és mindig a kapuhoz relatív közel parkolsz. Ha esetleg figyelmetlenségből túl közel parkolnál a gépkocsiddal, ez a megoldás megkíméli egy esetleges sérüléstől. Ha soha nem állsz meg a kapudhoz közel, akkor teljesen felesleges.