Elmondom neked, hogyan érdemes nekilátod egy kovácsoltvas kerítés megépítésének, feltételezve azt, hogy teljesen nulláról akarod megépíteni. Annyit ígérhetek, hogy mire ennek a cikknek a végére érsz, tudni fogsz minden buktatóról, amit egy átlagember elkövet kerítésének megépítése során.
Első és legfontosabb, hogy tervezz, illetve ha lehetőséged van rá, akkor terveztess. Nem árt, ha a tervezés azzal kezdődik, hogy a megbízott bemegy az építési osztályra és megérdeklődi, milyen feltételei vannak a kerítés építésnek. Ami minket közvetlenül érint, az az építmény magasság. Az ország nagy részén 1,8m a maximálisan engedélyezett magasság, de dolgoztunk már olyan helyen, ahol csak 1,6m volt. Ha mást nem is, de ezt mindenképpen érdemes megkérdezni, mivel könnyen bontás lehet a vége. Ez nem ijesztgetés! Az egyik ügyfelünknek, mire kivittük volna a kerítését, elbontatták, mert túl magasra építette. Nyilván van, ahol komolyan veszik, és van, ahol nem fognak ezzel foglalkozni.
A belátási százalék is éppen ilyen problémákat szokott felvetni. Azt is előírják, hogy a kerítésed mekkora területének kell átláthatónak lennie. Ha nagyon körbe akarod magad falazni, akkor ennek is érdemes utánanézni, mivel ez is könnyen problémát jelenthet. Aztán vannak még más finomságok is, ezért érdemes körbejárni a témát, mielőtt eszement építésbe kezdenél.
Jaj! Még egy fontos dolog. Bejáró – magasság! Egyik ügyfelünk megépítette a kerítését, majd kiderült, hogy az utcát aszfaltozni és csatornázni fogják. Az önkormányzat megépítette az utat, de az 15 centivel magasabbra került, mint ahol eredetileg volt. Ennek eredményeképpen az utcában lévő összes víz a kedves ügyfél előkertjében landolt. Nem járta körbe a témát, nem derítette ki, hol lesz a majdani út felső szintje, így nem tudott vele számolni. Ha egy kicsit utánakérdez, akkor nem járt volna így. Ezért kell megbízni egy tervezőt, vagy saját magunknak utánamenni a dolognak. Látod! Még csak pár perce olvasol, de már nem fogod ezeket a kritikus hibákat elkövetni! Na, nézzük tovább…
Ha már tudsz mindent, akkor neki lehet látni kőművest keresni a feladatra. Érdemes olyannal kezdeni, aki már épített életében kerítést. Ha nincs terv, de vetted a fáradságot, hogy utánajártál, mit lehet és hogyan, akkor elmondod neki, és ha szerencséd van, akkor meg is érti. Első körben kérjél tőle egy kézi skiccet a kerítésről. Ha csinált már ilyet, akkor ennek csípőből mennie kell. Persze csak akkor, ha nincs tervező. Ritkán van…
Néhány fontos méret, amit nem árt betartani!
Tegyük fel, hogy a kerítésmagasság 1.800mm. Akkor ebből a lábazat 600mm. A lábazat általában tartalmazza a fedlapot, ami 30-70mm. Így lesz meg a 600mm. A fedlap tetejétől az oszlopon lévő fedkő aljáig a magasság 1.200mm. 600+1.200 = 1.800mm.
A személykapu szélességét úgy érdemes meghatározni, hogy a végleges méret 1.100mm-nél ne nagyon legyen kisebb. Például, ha csak vakolni és színezni akarod, akkor a zsalukő-zsalukő távolság legyen 1.100mm. Ha ebből lejön a vakolat és a festés, akkor is marad legalább 1.050mm. Ha mi beépítjük a szerelvényeinket, akkor ebből lesz egy 950mm-es kapubehajtó, ami minden ember számára elegendő, még akkor is, ha részegen akar betalálni rajta. Abban az esetben, ha kővel akarod burkolni, számolj úgy, hogy a végleges méret ne legyen kisebb, mint 1.050mm. A burkolás szigorúan a fémszerkezeti munka után történjen meg, ez alól csak egy kivétel van, ha a kőburkolat felülete, teljesen sima (csiszolt mészkő). Minden egyéb esetben a burkolás előtt szerelünk, és csak utána burkolhatnak!
A kétszárnyú kapu mindig nagy kérdés. Mindenki fél, hogy majd nem talál be rajta. Mindenkinek azt javaslom, ha van lehetősége ráfordulni a kapura a gépkocsijával, akkor egy 3.200mm-es kapu teljesen elegendő. Nagyobb kaput csak pár okból látok indokoltnak. Ha közel van az út, és nincs lehetőség ráfordulásra, magyarul csak ferdén tudsz bemenni a telkedre. Kétszemélyes garázsod van, és közel van a kapubehajtó. Ergo, nincs lehetőséged egyenesen beállni. Ilyen esetben indokolt lehet egy 4-5.000mm-es kapu is. Ha bizonytalan vagy, adok egy jó ötletet. Kicsit fapados, de szerintem egy jó megoldás. Tegyél be a kocsidba két darab 2m-es karót. Vidd ki a mezőre, és szúrd le. Modellezd le a majdani bejáródat, és próbáld ki a kocsiddal.
Mindig nagy kérdés szokott lenni, hogy milyen kaput csináltass. Felső sínes úszókaput, alsó sínes tolókaput, esetleg kétszárnyú kaput. Nekem az-az őszinte véleményem, hogy aki teheti, az kétszárnyú kaput csináltasson. Miért? Szerintem sokkal elegánsabb, mint bármely másik megoldás. Olcsóbb is, lényegesen! Egy hátránya van, mégpedig az, hogy nyitás közben a kapu nyílásméretének a felét elveszi. Magyarul egy 3.2m-es kapuhoz, 1.6m-nél közelebb nem tudsz megállni. Abban az esetben, ha van egy hosszú behajtód, vagy nem fáj az a 1,6m, akkor kétszárnyú kaput válassz. Ha eszedbe jutna, hogy a hó is problémát okozhat, megnyugtatlak! 20-30cm havat eltol úgy, hogy meg sem kottyan neki. Ha több hó van, akkor meg van az-az eszköz, amit hólapátnak hívnak. Ha pedig utálsz havat lapátolni, akkor ott van a burkolatfűtés. Ma már igen kedvező áron hozzá lehet jutni, és a fenntartása sem vállalhatatlan.
Alsó sínes tolókaput csak akkor ajánlok, ha a kétszárnyútól hidegrázása van az ügyfélnek valamiért, és nincs elég hely úszókaput megvalósítani. Az alsósínes tolókapu kicsit szükségmegoldás. Mivel oldalra nyílik, ezért egy kicsit nagyobbnak kell lennie, mint maga a kapunyílás. A standard mérete [kapunyílás+300mm] ennél kisebb nem lehet, mert akkor nem fér oda egy kapunyitó motor. Magyarul, ha van egy 3.2m-es kapud, akkor kinyitott állapotban 3.5m helyet vesz fel. Tehát oldal irányban ennyi helynek kell rendelkezésre állnia. Árát tekintve lakatos szempontból olcsóbb, mint egy úszókapu, de ha a kőműves munka részét is hozzávesszük, akkor szerintem drágább. Nem szabad elfelejteni, hogy a kapu alatt, teljes hosszában, – sőt, még a nyitási hosszban is – egy betonalapot kell elkészíteni, ami nem kis kőműves munka. Itt szeretném megjegyezni, hogy nem elég egy 300mm-es sávalap! A fagyhatár 900mm! Tehát illik legalább 800mm mélyen a betont elkészíteni. Nagyon fontos még, hogy a beton tökéletesen vízszintes legyen, még akkor is, ha a terep lejt.
Remélem, nem kell mondanom, hogy minden kaputípusnál feltétel, hogy a kapuk közötti terület vízszintes legyen. Nagyon fontos az is, hogy minden kaputípusnál a kapuközöket is össze kell kötni betonnal. Láttam már olyat, hogy spórolásból a kapuk között nem lett kibetonozva. Minek oda, hisz nincs ott semmi, amit tartani kell! A spórolásnak az lett a következménye, hogy a két különálló kerítésszakasz önálló életet élt. Egyik jobbra, a másik pedig balra dőlt. A felszerelt kapuk az első télen már nem csukódtak össze rendesen. A két kapuoszlop nem együtt mozgott. A kapuk oszlopait összefüggő betonalappal össze kell kötni! A betonban természetesen vasalás is legyen!
A kerítésalap-elkészítésre többféle technológia is létezik, ezt nem akarnám nagyon kivesézni, legyen ez a kőműves dolga. Két fontos dologra hívnám fel csak a figyelmet. Az egyik, hogy az alapot el kell választani a lábazattól. Nem szabad engedni, hogy fel tudjon nedvesedni, ezt jószerivel egy kátrányréteggel megoldják, de a profik a teljes alapot vízszigetelik, sőt még a zsalukő oldalát is. Ha megkérdezed, miért drágább egyik kőműves, mint a másik, akkor már meg is kaptad a választ. A másik hatalmas baki az szokott lenni, hogy nem figyelnek a környezetükre. – Ássad Józsi! Ok! Öntöm a betont! – A pár méterre a kerítéstől ültetett, több éve gondozott sövény egy hónap múlva kipusztul. Miért? A föld felszívja a friss betonból a mérgező anyagokat, az eljut a sövényhez, majd az is beszívja, az ügyfél meg megszívja. Megoldás. A betonnak kialakított árkot ki kell teljesen vízszigetelni. Muszáj, mert különben meghal minden a környéken.
Beszéljünk egy kicsit a sorrendről. Első a tervezés. Legyen kész. Ezután már érdemes velem is egyeztetni, mert már tudok végleges árat adni. Érdemes előre szerződni velem, mert 40 munkanapnál korábban ritkán vállalok. Ha megvannak a pontos méretek, akkor a mi árunk nem fog változni. Ezzel már fixen számolhatsz. A kőművestől is érdemes ilyenkor árat kérni, nagy csodák ott sem szoktak lenni. Illetve, de! Ha egy pofátlan kőművest fogsz ki, akkor az alapásásnál be fogja dobni a legjobb trükköt, amit valaha halottam. Azt fogja mondani, hogy – Kemény az alap! Kavicsos! Ezzel nem számoltam! – Ezt megelőzendően azt javaslom, hogy te hívd fel rá a figyelmét, hogy végleges árat kérsz, ami nem változik. Nincs HA!
A tervezést követően érdemes egy kapuautomatizálóval is egyeztetni. Ebben tudok segíteni! Ajánlok jó szakembert! Kimegy hozzád, és megbeszélitek az igényeket, illetve egyeztet a kőművessel is, mivel vannak dolgok, amit annak elő kell készítenie. A kőművesnek a vezetékcsatornát be kell húznia a megfelelő helyre, ki kell alakítania a vezérlőegység helyét az oszlopban. Ezt a kapuautomatikás fogja neki elmondani, illetve lerajzolni. Egy nagyon fontos dolog ismét! Én mindenről rajzot adok! Telefonon soha, semmilyen méretet nem fogok bemondani azért, hogy félreértés ne lehessen. Aki azt mondja, hogy én mondtam, az hazudik! Soha nem mondok méretet! Mindenről rajzot fogsz kapni, és a kőműves is! A halálom, ha valaki egy bottal a földre kezd firkálni. Egyszer, amikor kivártam a végét, megkérdeztem, hogy akkor most hogyan vigyem haza? Imádom, amikor a gipszkartont és a homokot kell fotóznom. Esküszöm, egyszer viszek egy ásót, és úgy viszem haza a terveket. Bocsánat!
Ha elkészült a kőművesmunka egy része (áll a zsalukő), akkor szoktam pontos méretet venni. 3D-s lézerrel dolgozom, amivel CAD programba is bevihetők az adatok, és onnan szerkeszthető tovább. Gyakorlatilag minden méretet 5mm-es pontossággal rögzítek, akár 50m-en belül. Ha kell az építészednek, akkor égtáj szerint irányba állítva oda tudom adni. Hatalmas segítség ez az eszköz, mert így szinte minden kőműves hiba még időben észrevehető és javítható. Ha kőműves vagy, nem kell aggódnod, neked fogok először szólni, hisz a szép munka közös érdekünk!
A pontos méretvétel után, megtervezem a kerítésed. Többnyire rendelkezésedre bocsátom a kerítés gyártási tervét, amin már látszani fog, miért is fizetsz valójában. Gyártás előtt meg foglak kérni, hogy hagyd jóvá a terveket, ez gyakorlatilag annyit tesz, hogy megnézed, tetszik-e, vagy sem.
Jóváhagyás után a terveket átadom a gyártásvezetőmnek, aki kiadja a srácoknak a munkát. Amikor készen van a kerítés, meg fogunk kérni, hogy ha van időd, gyere be hozzánk és nézd meg még a horganyozás előtt. A tűzi horganyozás az egy felületmegóvó eljárás. Ez gátolja meg, hogy a kerítésed rozsdásodjon. Azért érdemes megnézned a még nyers kerítést, mert horganyozás után már nem tudunk rajta változtatni, ha valami mégsem tetszene. A kerítést a horganyozás után 72 órán belül lefestjük. Egy speciális német festéket használunk, ami kifejezetten a friss horganyra lett kifejlesztve. Nem olcsó, de más technológiával a festés sokkal tovább tartana, illetve többletmunkával is járna. Ez természetesen benne van az árban. Nálam semmilyen utólagos (rejtett) költség nincs! Hidegrázásom van az ilyentől!
A festést követően a kerítést beépítjük a helyére, majd a kőműves befejezheti a burkolást, illetve azokat a munkálatokat, amit csak utánunk tud elvégezni. A kapu-automatika is felkerülhet a helyére, ez rendszerint egy napot vesz igénybe. Amit a mi munkánkról tudni érdemes, hogy teljesen komplett kerítést adunk át, amivel gyakorlatilag semmi dolgod nincs az átadást követően. Átadáskor a kezedbe kapod a kulcsokat, a távirányítót, és elköszönünk.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]