Néha felmerül az igény, hogy a rozsdamentes korlátok egy bizonyos része bontható legyen. Ennek hátterében többnyire az áll, hogy a lépcső, amit rozsdamentes korláttal kell ellátni, az szűk, és a korlát akadályozhat egy esetleges bútor fel-le rakodást.
Most lehet, hogy azt gondolod, ez végtelenül egyszerű feladat, mivel a rozsdamentes korlát talpai csavarozva vannak és a korlát ezáltal bontható. A probléma ott van ezzel, hogy a korlátok talpainál hézagolólemezek kerülnek beépítésre a beállítás miatt és ezek egy esetleges bontás alkalmával kiesnek. Tehát a feladatunk az, hogy olyan megoldással szolgáljunk, ami lehetővé teszi a korlátoszlopok bontását úgy, hogy az visszaszereléskor pontosan ugyanabba a pozícióba kerüljön vissza, mint ahonnan le lett szerelve.
Mi a képen látott megoldással oldjuk meg a rozsdamentes acél korlát bonthatóságát. Láthatod, hogy igen nagy hangsúlyt fektetünk az esztétikára! A kötőelem és a cső közé egy olyan elemet helyezünk be, ami tökéletesen rásimul a csőre, ezzel a csavar által kifejtett erőt eloszlatja a cső felületén, tehát nem egy pontra összpontosul, mint egy alátét esetében. Ezzel a megoldással teljes meghúzás esetén is a cső csupán 0,4-0,6mm-t deformálódik, ami gyakorlatilag szemmel észrevehetetlen.
Sokszor láttam már olyan „gyárinak” nevezett megoldást, ami egyrészt rendkívül csúnya, másrészt műszakilag sem kellőképpen kielégítő. A mi közbetét-elemünk helyett egy egyszerű alátét van meghajlítva csupán, ami sem kellő felfekvést nem biztosít, sem az általunk elvárt esztétikai megjelenésnek nem tesz eleget. A javára csak annyi írható, hogy az alátét kb. 6 Ft, meghajlítani kb. 2 másodperc, míg a mi elemünknek a gyártása nagyjából fél óra.
Hogyan készül a rozsdamentes acél közbetét?
Fogunk egy nyers csövet, aminek mindkét felére egy áthatáscsiszoló-géppel kiképezzük azt az ívet, ami majd ráfekszik a 42mm-es rozsdamentes acél csőre. A félkész alkatrészt lesorjázzuk, majd méretre vágjuk. A méretre vágást követően egy rozsdamentes acél alátéttel lefenekeljük. Az alátétet körbehegesztjük a csövön, majd körbecsiszoljuk. A durva csiszolás nyomait egy szalagcsiszolón tovább finomítjuk, majd egy még finomabb csiszolószalaggal ismét körbecsiszoljuk. Én úgy gondolom, hogy aki igényes megoldást akar, ez ennél alább nem adja.